berömma hästen

Funderade på det med att berömma hästen.
Läste på en blogg att hon klappade eller sa "braaa" för den skulle veta att den varit duktig.
Men förstår hästen verkligen det när man klappar eller pratar med den?
Tex när jag rider Amadeus ger han ingen respons när jag säger "duktig!" eller klappar han.
Därimot från marken om jag klappar han på halsen brukar han ta fram öronen o bli uppmärksam.
När jag leder han och klappar han brukar han kröka lite på nacken o ta fram öronen.
Har nån annan tänkt på det?
Förstår ens häst eller gör man det bara för det är inlärt?
Och gör man det bara för "man ska göra så" ?
Jag klappar o pratar med Amadeus när jag rider.
Antagligen för det är det jag har lärt mig man ska göra :)

Kommentarer
Postat av: SOFIE

Så himla fin häst du har! :D

2011-04-25 @ 22:57:53
URL: http://jsjumping.blogg.se/
Postat av: josefine - med ridtravaren Bellie

Jag berömmer och klappar väldigt, väldigt mycket. Det måste jag göra (och vill), annars skulle min häst aldrig vilja göra det jag bad om. Om hon aldrig fick veta att hon gjorde rätt. Hästar lyssnar på hur man låter, och låter man positiv vet dom att det är bra. Och lätt smekning på deras hals är positivt för dom.



Skulle min häst aldrig få veta när hon gjorde bra skulle hon gå under, hon är verkligen en fuxmärr, och ja.. som sagt, utan beröm skulle hon inte göra ngt för mig. Hur ska hon annars veta när hon gör rätt liksom?



2011-04-26 @ 08:25:51
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine - med ridtravaren Bellie

Glömde skriva att gör man det inte i rätt moment så är det bortkastat.

2011-04-26 @ 08:26:18
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0